Indkøb af IT og tilbehør.
At finde kontormaskiner kan være et stort problem, hvis budgettet er stramt. Imidlertid kan problemet løses, når du handler klogt.
Og lad os indse det, at indrette et kontor og finde arbejdspladsens computer, printer, mobiltelefon og andre it-udstyr af høj kvalitet i et lavpris budgetplanen kan være lidt af et problem.
Men med en lille indsats er det ikke helt så svært, som man tror.
Det er nemt, at spare penge på et tilbud.
Denne nemme løsning er at tage fat i et firma og få en samlet løsning, hvor de giver et tilbud på alt og levere det hele til dig. Ved at samle det hos et firma kan de tit give en større rabat.
En stor rabat er godt, når man får et tilbud, ikk?
Ikke altid, da det ikke er rabatten du skal betale, men den samlet pris. Vi som mennesker har det bare med, at tjekke rabatten og snakke om alt det vi har sparet.
Derfor er anbefaling, at kigge på prisen, i stedet for rabatten.
Køb brugt IT og spar stort.
Det kan skære en stor del af prisen på dit IT-budget, at købe brugt IT. Mange vil ikke købe brugt IT, da de ikke vil have en gammel computer eller mobiltelefon. Det kan jeg godt forstår, da udviklingen går så hurtigt.
Du skal bare huske på, at der findes masser af brugt IT udstyr, som er næsten helt nye og prisen har taget et stort dyk. Samtidig giver de fleste der handler med brugt IT udstyr også garanti på det.
I dag bliver der handlet for millioner af kroner brugt IT udstyr hvert år. Det er især mobiltelefoner, bærbar computer og printere. Du kan dog også finde brugte skærme, mus osv. til meget lave priser.
Der er masser af præ-ejede (brugte) kontorapparater på markedet, så vær grundig i din søgen og tjek både model, pris og garanti.
Model.
Indenfor især bærbar computer og printere finder du mange modeller og det er ikke altid nemt, at se forskellen på dem. Et eksempel kan være 2 printermodeller, hvor den ene hedder 270 og den anden hedder 275. De kan se 100% ens ud, den eneste forskel er at den ene har WIFI og det har den anden ikke.
Hvis du har behov for WIFI, så er det bare dumt, at købe den forkerte for at spare 150 kr. Mens andre eksempler viser at der faktisk ikke er forskel, udover prisen.
Pris.
Prisen er altid vigtigt. Når du køber brugt, så skal du huske at du sikkert ikke kan trække moms fra og hvis du kan, så er det ”brugt”-moms. Jeg kender ikke reglerne 100%, men det skal du have styr på inden du køber brugt.
Garanti
Tjek altid hvilken garanti du får på brugt IT, da der kan være alt fra 0 dages garanti og helt op til 2-3 år. Det normale er et halvt til et helt år.
Lige som med prisen, så kan du forsøge at forhandle en bedre garanti.
Brugte printere – Spar meget.
Hvis du køber en brugt printer, så skal du langt ned i pris. Da du næsten kun kan komme til, at betale for meget. Især de store erhvervsprinter kan du få næsten gratis, da de ikke er meget værd.
Du kan nemlig risikere at der skal udskiftes toner, tromle eller en anden dyr del. Som kan koste meget mere end du giver for printeren.
Jeg har oplevet kæmpe erhvervsprintere som starter i en pris på f.eks. 15.000,- så sætter de den ned 4-5 gange. Inden de må køre den på genbrugsstationen eller lossepladsen, som vi kaldte det før hen.
Så derfor – kig, sammenlign og køb.